Exempel på marknadsförings av nät casino i Sverige
Marknadsföring är livsnerven i alla företag, och ingenstans är detta mer sant än hyper-konkurrenskraftiga online casino industrin.
Med nya hemsidor som poppar upp varje dag, hur kan befintliga kasinon hålla sina positioner och nya konkurrera med de etablerade jättarna?
Flera team av marknadsförare har blivit ombedda att besvara exakt samma frågor, och har kommit fram till en del intressanta lösningar.
Här är olika trender och exempel på marknadsföring av nät casinon för 2018.
Hur marknadsför sig kasinos i Sverige och världen idag?
Nya Typer av Bonusar – online-casino-bonus är gammalt som gatan, men uppfinningsrika kasinon före kurvan återuppfinner dem 2018.
Eftersom så gott som varje nät casino erbjuder en standard välkomstbonus och kanske några free spins som på populära svenska casino www.svenskkasinon.se, har kasinon varit tvungna att hitta ett sätt att särskilja sig och sticka ut från mängden.
En av de nyaste och mest innovativa metoder vi upptäckte detta år var CasinoSaga. De har erbjudit exklusiva spel med olika kategorier.
Detta kommer sannolikt att fånga andra nätkasinons intressen fort, och vi kommer att se mer kasinon erbjuder dessa bonusar under det kommande året. Flera nätkasinon har gjort en hel del vågor genom att göra sig av med satsningskrav, och vi förväntar oss att andra hoppar på detta tåget snart.
Virtuell Verklighet – Den här trenden är precis i övergången från gnista till en långsamt brinnande eld, men vi förväntar oss att det tar onlinekasino scenen under de kommande åren.
Året 2018 verkar vara det år de flesta online-kasinon anammat det faktum att VR kommer att förändra allt om branschen för evigt, och den snabbaste av märken har redan anammat det.
Hemsidor och kasinon erbjuder spelare chansen att gå runt på ett virtuellt slots casino, och spela spel på deras VR headset.
Samtidigt är det hela ganska rudimentärt och det är fortfarande en hel del arbete, arbetet med att utveckla VR har lönat sig stort, från ett marknadsföringsperspektiv.
Flera nätkasinon har gjort ett stort namn för sig själva genom att vara ute före de andra, och vi har märkt att massor av andra att snabbt anpassa annonsen och komma upp nära bakom dem.
Eftersom fler casinon hoppat på VR tåget av marknadsföring kommer det att krympa något då spelarna inser att ”ingen större grej längre, då de flesta erbjudander dem nu”. Men just nu, är det fortfarande relativt få kasinon som erbjuder det.
Mobila Appar – Mobila kasinon har funnits ett tag nu, men året 2016 överträffade mobila spelare de annars traditionella skrivbordsspelarna för första gången.
För att ta ett svenskt exempel så är LeoVegas ett omåttligt populärt nät casino som verkligen har fokuserat på mobila appar och att ha ett fullt fungerande mobilkasino för sina kunder.
Detta har gjort mobila kasinoappar användarvänliga, funktionsrika, och lite och kompakt som möjligt har varit en stor trend i och med 2018. Vi förväntar oss att fortsätta växa då den mobila industrin växer och växer.
Från en försäljningspunkt har det varit ett massivt tryck för att betona tillgänglighet av mobila applikationer, med de smartaste kasinon förstår att spelarna inte alltid gillar att ladda ner dem och erbjuder chansen att spela direkt i flash spelare istället.
Svenska sajten Mr Green är fortfarande stolt det bästa mobila kasinot i världen. Vi lämnar det till dig att avgöra själv.
Affiliate Marketing – Detta är inte precis ett nytt sätt att marknadsföra ett online kasino på, men eftersom fler och fler människor byter om till de möjligheter som ligger i att tjäna pengar på internet hemifrån, fortsätter affiliate marknadsföring att spela en viktig roll i kasinomarknadsföring i och med 2018.
Affiliates kan ta hem en stor bit av kakan, med de bästa kasino affiliate programmen som erbjuder så mycket som 45% av alla vinster.
När man stannar upp och tänker på det, är det faktiskt något som att äga ditt egna kasino, utan några finansiella risker. Affiliates kan håva in vinster till flera miljoner per år, så vi är inte förvånade över denna beprövade metod fortsätter att spela en del i och med 2018.
Trots att det blir allt svårare för nya affiliates att få fotfäste, är vi 100% övertygade om att affiliate-marknadsföring inte går någonstans på ett bra tag. Kolla bara på MrGreen och deras nära samarbete med sina ”brand-ambassadörer” eller rena affiliates.
Med tusentals miljarder spenderas på ett år, globalt, på kasinospel online, kommer det alltid att finnas ett oändligt utbud av företagare som är villiga att hjälpa till med marknadsföring för en bit av kakan.
Sociala Medier – Du kanske har märkt redan, men alla har slutat kolla upp och 90% av människor som sällan bryta sig loss från sina telefoner för mer än ett par minuter åt gången.
Det är knappast förvånande då att onlinekasino marknader spenderar spela in mängder av pengar för marknadsföring på sociala medier som Twitter och Facebook.
Facebook, till exempel kommer inte att tillåta kasinon att annonsera utan en minsta spendering på 100.000 kronor per månad. Detta innebär att de små aktöerna tycker att det är svårt att få fotfäste på den sociala media-scenen, och det eliminerar praktiskt taget affiliates helt och hållet, lämnar direkta förbindelser till de största kasinon endast annonser på sociala medier.
Som ett resultat, behövde marknaden på sociala medier att komma med nyskapande sätt att få social uppmärksamhet i media. Från roliga memes, till annons berättelser, är sätten varpå kasinon marknadsföra sig på sociala medier helt genialiska, och många misstänker inte ens att de blir marknadsförda.
Facebook, världens största sociala medier-plattformen, växer. Trots rubrikerna i nyheter världen över. Vi tror att det är säkert att säga att marknadsföring på sociala medier för onlinekasinon är här för att stanna.
Så, frågan är då vad som finns kvar att kräma ut bland kreativitet och allmän marknadsföring. De kommande åren kommer helt klart att bli spännande.